JGJ idag

Sommaren 2020 gjorde några från Järnvägsmuseet i Gävle en resa utmed JGJ i sin nyrenoverade SJ Duett. Reportaget finns på järnvägsmuseets facebook-grupp och vi har fått lov att publicera sidan här på jgj.se som tack för vår ”JGJ Karttjänst” som hjälpte under resan.

Reportaget skedde i bildform och vi gör samma. Det är många bilder, men en bra dokumentation om vad som finns kvar av JGJ idag.

Innan vi börjar en vädjan till er som vill ut och kika på vad som finns kvar. Alla byggnader som visas här är privatbostäder och visa respekt och träng er inte på, se det som vilket hus som helst. Vi hoppas att de bilder vi visar här kan vara tillräckligt, sen räcker det att kika på avstånd om man ger sig ut på en egen expedition.

Alla fotografier och texter är tagna direkt från Järnvägsmuseets facebook-grupp.

Nu börjar vi!

Foto: Henrik Reuterdahl

Järnvägen utgick från Jönköping Östra stn som låg precis där träden står bakom Duetten, och där ligger idag Erik Dahlbergsgymnasiet. Fotot är taget i samma vinkel som det gamla.


Foto: Henrik Reuterdahl

Vad gör vi här då mitt i stan, precis intill Kristine kyrka? Tågnörden Emelie hängde med idag.


Foto: Henrik Reuterdahl

Jo, här är det lite bredare yta intill järnvägen Nässjö-Falköping. Hit gick det ett stickspår från Jönköping Östra, och här omlastades godset från JGJ till SJ. Platsen kallades Jönköping Strand.


Foto: Skärstads Hembygdsförening

Samma plats som det såg ut innan 1936. Avfotat (med blänk) hos Skärstad hembygdsförening. (Fotot utan blänk kommer upp på sidan i en framtida uppdatering)


Foto: Henrik Reuterdahl

Vi tar oss mot Vireda. Vid Knektaparken gick JGJ under SJ i ”valvet” som finns kvar än idag.


Foto: JVM samlingar

En gång såg det ut så här på JGJ-tiden. Huset uppe på banvallen var ett ställverk som skötte för sin tid en rätt avancerad bomanläggning vid bl.a. Odengatan.


Foto: Henrik Reuterdahl

Lustigkullen är en gammal gravhög som numera är pulkabacke.


Foto från FB-grupp (se text)

Här passerade banan förbi en gång. Fotot kommer från en grupp på facebook med gamla bilder från Jönköping.


Foto: Henrik Reuterdahl

Delar av banan till Huskvarnafabrikerna breddades för godstransporter 1936 och låg kvar till ca 1990. Banvallen är idag gång- och cykelväg. Här mellan Elmia och Sanna.


Foto: Henrik Reuterdahl

I Huskvarna gick spåret in på bruksområdet nere på stigen till höger. Duetten står på banvallen till Järnbacken, ett brant industrispår som en gång var sick-sackspår.


Bild från Google-kartan som finns här på sidan.

På www.jgj.se finns utmärkta kartor. Här ser man tydligt sick-sacken.


Foto: Henrik Reuterdahl

En gata i Huskvarna har blivit uppkallad efter järnvägen eftersom den gick här. Nej, vi är inte i Gränna, skylten pekar dit.


Här är hela kartan som Anders Linde skapat och delat med oss här på sidan, stort tack Anders!

Exempel på kartan innan man drar upp den. Tänk om det fanns en sådan för alla nedlagda banor!


Foto: Henrik Reuterdahl

När vi stannade till dök Sven-Olof upp och hade mycket att berätta för oss om JGJ och vad som finns kvar. Banan mellan Gisebo och Vistakulle gick vackert på vägen. Finaste biten att köra på banan är just här.


Bild: Skärstads Hembygdsförening

Denna bilden hos Skärstad hembygdsförening är nog tagen på ungefär samma ställe. (som den ovan)


Foto: Henrik Reuterdahl

Vi kommer fram till Vistakulle. Bron är byggd av räls och den smala vägen är reglerad av trafikljus.


Foto: Skärstads Hembygdsförening

På spårets tid. Även denna bild från Skärstad hembygdsförening.


Foto: Emelie?

Uppifrån ser det ut så här.


Foto: Henrik Reuterdahl

Ett lusthus finns på andra sidan bron, och lusthus fanns det även på järnvägens tid.


Foto: Henrik Reuterdahl

Vistakulle stn har en välbevarad exteriör. Bilen är nu vänd med nosen mot Jönköping. Obs, lusthuset ovanför bilen.


Foto: Järnvägsmuseum

1902-1903 såg det ut så här. Hit gick lusttåg på söndagarna.


Foto: Henrik Reuterdahl

I Kaxholmen finns ett fint museum som drivs av Skärstad hembygdsförening. Museet byggdes en gång för att inhysa ångloket JGJ 9, som föreningen sedan 15 år lånat ut till museijärnvägen Östra Södermanlands Järnväg i Mariefred.


Foto: Henrik Reuterdahl

Inne i museet finns många minnen från JGJ. Intressant är varför JGJ märkte stationsskylten i Vistakulle med längd från Jönköping Östra och Vireda medan de andra…


Foto: Henrik Reuterdahl

Lyckåsgård station som det ser ut idag. Fotograferat med ägarens tillstånd. I fonden gick linjen till Vireda.


Foto: Järnvägsmuseum

Och samma vinkel förr.


Foto: Henrik Reuterdahl

Minsann! Vändskivefundamentet finns kvar i trädgården. Här fanns en 8 m vändskiva.


Foto: Henrik Reuterdahl

Vi hittar banvall både här och där. Till höger kommer spåret strax norr om Siringe.


Foto: Henrik Reuterdahl

Söder om Siringe kom spåret till höger om det röda huset och över bron.


Foto: Henrik Reuterdahl

Bro från JGJ, men balkar och överbyggnad torde bytts efter att banan lades ned.


Foto: Henrik Reuterdahl

Bunn fick 1990 jämte banvallen en brandbod och bussväntsal, med stationsskylt och allt.


Foto: Henrik Reuterdahl

Gamla stationshuset i Bunn står tomt (sommaren 2020…)


Foto: Henrik Reuterdahl

Banken över sjön Bunn har bilväg idag.


Foto: Henrik Reuterdahl

Ingerydsdalen


Vykort: Järnvägsmuseum

Samma ställe men från andra hållet.


Foto: Henrik Reuterdahl

Stora Hultrums station. Här kunde man byta till ångbåt f.v.b. pensionaten i Örserum.


Foto: Järnvägsmuseum

Samma plats, en annan tid.


Foto: Henrik Reuterdahl

Jordkällarna vid stationen. Fotograferat med ägarens tillstånd.


Foto: Henrik Reuterdahl

Bra skyltat på flera ställen utmed banan.


Foto: Henrik Reuterdahl

Skylten till höger.


Foto: Henrik Reuterdahl

Banvallen mellan Vireda och Ören går att åka på delvis.
(Det är även en trevlig promenad på ca 5 km mellan Vireda och Ören på den gamla banvallen)


Foto: Emelie(?)

En bro även här, men med balkarna bytta.


Foto: Henrik Reuterdahl

Vireda är privatbostad. Viktigt för er som är nyfikna, respektera detta, presentera er och fråga om lov. (Gäller för alla JGJ byggnader!)


Foto: Järnvägsmuseum

Vireda då.


Foto: Henrik Reuterdahl

Fd lokstallet i Vireda finns inbyggt längst till höger.


Foto: Henrik Reuterdahl

Här ser vi tydligt den gamla väggen och grunden.


Foto: Henrik Reuterdahl

Även här finns trevlig skyltning. Sammanfattningsvis, vilken otroligt naturskön järnväg JGJ var, Vättern, höjder, sjöar, dalar. Tänk om den funnits kvar som museijärnväg!

— Slut —