Sommaren 2020 gjorde några från Järnvägsmuseet i Gävle en resa utmed JGJ i sin nyrenoverade SJ Duett. Reportaget finns på järnvägsmuseets facebook-grupp och vi har fått lov att publicera sidan här på jgj.se som tack för vår ”JGJ Karttjänst” som hjälpte under resan.
Reportaget skedde i bildform och vi gör samma. Det är många bilder, men en bra dokumentation om vad som finns kvar av JGJ idag.
Innan vi börjar en vädjan till er som vill ut och kika på vad som finns kvar. Alla byggnader som visas här är privatbostäder och visa respekt och träng er inte på, se det som vilket hus som helst. Vi hoppas att de bilder vi visar här kan vara tillräckligt, sen räcker det att kika på avstånd om man ger sig ut på en egen expedition.
Alla fotografier och texter är tagna direkt från Järnvägsmuseets facebook-grupp.
Nu börjar vi!
Järnvägen utgick från Jönköping Östra stn som låg precis där träden står bakom Duetten, och där ligger idag Erik Dahlbergsgymnasiet. Fotot är taget i samma vinkel som det gamla.
Vad gör vi här då mitt i stan, precis intill Kristine kyrka? Tågnörden Emelie hängde med idag.
Jo, här är det lite bredare yta intill järnvägen Nässjö-Falköping. Hit gick det ett stickspår från Jönköping Östra, och här omlastades godset från JGJ till SJ. Platsen kallades Jönköping Strand.
Samma plats som det såg ut innan 1936. Avfotat (med blänk) hos Skärstad hembygdsförening. (Fotot utan blänk kommer upp på sidan i en framtida uppdatering)
Vi tar oss mot Vireda. Vid Knektaparken gick JGJ under SJ i ”valvet” som finns kvar än idag.
En gång såg det ut så här på JGJ-tiden. Huset uppe på banvallen var ett ställverk som skötte för sin tid en rätt avancerad bomanläggning vid bl.a. Odengatan.
Lustigkullen är en gammal gravhög som numera är pulkabacke.
Här passerade banan förbi en gång. Fotot kommer från en grupp på facebook med gamla bilder från Jönköping.
Delar av banan till Huskvarnafabrikerna breddades för godstransporter 1936 och låg kvar till ca 1990. Banvallen är idag gång- och cykelväg. Här mellan Elmia och Sanna.
I Huskvarna gick spåret in på bruksområdet nere på stigen till höger. Duetten står på banvallen till Järnbacken, ett brant industrispår som en gång var sick-sackspår.
På www.jgj.se finns utmärkta kartor. Här ser man tydligt sick-sacken.
En gata i Huskvarna har blivit uppkallad efter järnvägen eftersom den gick här. Nej, vi är inte i Gränna, skylten pekar dit.
Exempel på kartan innan man drar upp den. Tänk om det fanns en sådan för alla nedlagda banor!
När vi stannade till dök Sven-Olof upp och hade mycket att berätta för oss om JGJ och vad som finns kvar. Banan mellan Gisebo och Vistakulle gick vackert på vägen. Finaste biten att köra på banan är just här.
Denna bilden hos Skärstad hembygdsförening är nog tagen på ungefär samma ställe. (som den ovan)
Vi kommer fram till Vistakulle. Bron är byggd av räls och den smala vägen är reglerad av trafikljus.
På spårets tid. Även denna bild från Skärstad hembygdsförening.
Uppifrån ser det ut så här.
Ett lusthus finns på andra sidan bron, och lusthus fanns det även på järnvägens tid.
Vistakulle stn har en välbevarad exteriör. Bilen är nu vänd med nosen mot Jönköping. Obs, lusthuset ovanför bilen.
1902-1903 såg det ut så här. Hit gick lusttåg på söndagarna.
I Kaxholmen finns ett fint museum som drivs av Skärstad hembygdsförening. Museet byggdes en gång för att inhysa ångloket JGJ 9, som föreningen sedan 15 år lånat ut till museijärnvägen Östra Södermanlands Järnväg i Mariefred.
Inne i museet finns många minnen från JGJ. Intressant är varför JGJ märkte stationsskylten i Vistakulle med längd från Jönköping Östra och Vireda medan de andra…
Lyckåsgård station som det ser ut idag. Fotograferat med ägarens tillstånd. I fonden gick linjen till Vireda.
Och samma vinkel förr.
Minsann! Vändskivefundamentet finns kvar i trädgården. Här fanns en 8 m vändskiva.
Vi hittar banvall både här och där. Till höger kommer spåret strax norr om Siringe.
Söder om Siringe kom spåret till höger om det röda huset och över bron.
Bro från JGJ, men balkar och överbyggnad torde bytts efter att banan lades ned.
Bunn fick 1990 jämte banvallen en brandbod och bussväntsal, med stationsskylt och allt.
Gamla stationshuset i Bunn står tomt (sommaren 2020…)
Banken över sjön Bunn har bilväg idag.
Ingerydsdalen
Samma ställe men från andra hållet.
Stora Hultrums station. Här kunde man byta till ångbåt f.v.b. pensionaten i Örserum.
Samma plats, en annan tid.
Jordkällarna vid stationen. Fotograferat med ägarens tillstånd.
Bra skyltat på flera ställen utmed banan.
Skylten till höger.
Banvallen mellan Vireda och Ören går att åka på delvis.
(Det är även en trevlig promenad på ca 5 km mellan Vireda och Ören på den gamla banvallen)
En bro även här, men med balkarna bytta.
Vireda är privatbostad. Viktigt för er som är nyfikna, respektera detta, presentera er och fråga om lov. (Gäller för alla JGJ byggnader!)
Vireda då.
Fd lokstallet i Vireda finns inbyggt längst till höger.
Här ser vi tydligt den gamla väggen och grunden.
Även här finns trevlig skyltning. Sammanfattningsvis, vilken otroligt naturskön järnväg JGJ var, Vättern, höjder, sjöar, dalar. Tänk om den funnits kvar som museijärnväg!
— Slut —