Hållplatser

Vid JGJ har det funnits en rad hållplatser som har funnits olika länge och vid olika tidpunkter även bytt namn. Nedan finns en lista över alla identifierade hållplatser enligt bandata:

  1. Artillerigatan (tillfällig)
  2. Österängen
  3. Sandemar / Wättersnäs
  4. Anderssons Sanna
  5. Kjellgrens Sanna / Sanna
  6. Odengatan (Huskvarna)
  7. Bosgård
  8. Landsjön
  9. Kaxholmen
  10. Svängen
  11. Berghemsvägen
  12. Ingerydsvägen
  13. Dunarpsvägen
  14. Kierydsvägen / Kieryds kvarn
  15. Boarpsvägen

1 – Artillerigatan (tillfällig)

En tillfällig hållplats som användes under Jönköpingsutställningen 1928. Hållplatsen var placerad strax väster om Valvet, dvs någonstans mellan Östra station och banvaktstugan vid Valvet under SJs banvall, hållplatsen låg 300 meter från Östra. Bild saknas.

2 – Österängen

Hållplats kombinerad med en banvaktstuga liknande den som fanns vid Valvet. Ursprungligen kallad för ”Österäng” men bytte namn 1910 till ”Österängen”. Hållplatsen fanns kvar ända till slutet. Avståndet från Östra till hållplatsen var 2,5 km.

Nedan en bild på banvaktsstugan Österängen. På bilden syns David Lindgren, banarbetare och boende i stugan. Till vänster hans två äldsta söner Arnold f 1910 och Gösta f 1912.

Banvaktstugan vid Österängen. På bilden syns David Lindgren, banarbetare och boende i stugan. Till vänster hans två äldsta söner Arnold f 1910 och Gösta f 1912. 
Samling Anders Östlund.

På bilden syns även ett av banarbetarens främsta verktyg, dressinen som gjorde att man som banvakt kunde bevaka sin sträcka av banan. Denna dressin, eller tralla, förekommer i en historia som vi fått från Minda (Det är dennes farfar Arnold på bilden ovan) som i sin tur har hört den från en släkting, en kort historia över de som en gång bodde på Österäng:

”Annie och David var från Vireda. David var banvakt vid Österängen, och han skulle sköta rälsen en viss sträcka, byta slipers och sånt där, och fälla ner bommarna över landsvägen när det kom ett tåg. Nån fick alltid vara hemma, för om de ringde från stationen och sa att nu kommer det ett tåg, kanske ett extratåg, då skulle de fälla bommarna över landsvägen. Vid ett tillfälle blev David chockad, han höll på att jobba på rälsen, och så kom det ett tåg som han inte var beredd på. Han var nära att bli överkörd. 

Annie hade astma, och det var jobbigt för henne. Hon fick en inhalator sen, men det fanns ju inte förr. Så det blev så att David gjorde mycket hemma, han handlade och så. På den tiden gick järnvägen fram till Huskvarna union, som vi kallade det, till bruket. Mellan tågen åkte David dit, då tog han sin järnvägstralla och handlade där. De kunde inte gå båda två, för en var tvungen att vara hemma och passa bommarna.  

Sen lades järnvägen ner här och då flyttades de till Vireda. I Vireda bodde de i ett litet hus bredvid stationshuset. De hade ett rum och kök. På vintern bodde Annies pappa hos dem, han hette August Fröberg. Han fick bo i rummet och så sov de själva i köket. August hade en stuga, men bodde hos dem på vintern. Han var lite speciell, men han var ju gammal. Han blev 103 år och dog 1938.  De tog också hand om Davids pappa Oskar, han dog 1951 och honom träffade jag många gånger. Han bodde i stationshuset. Oskar var änkeman och brukade äta middag hos dom. Han var godmodig till sättet.”

3 – Sandemar / Wättersnäs

Wättersnäs hållplats med kiosk. Tidigare hette hållplatsen Sandemar, namnbytet skedde 1918. Samling Magnus Knutsson

Vid hållplatsen Sandemar fanns en kioskbyggnad och det borde innebära att den var en av de mer populära hållplatserna mellan Jönköping och Huskvarna. Vid 1918 bytte den namn till Wättersnäs som den sen behöll fram till slutet. Avståndet från Östra var 4 km.

4 – Anderssons Sanna

Bara 400 meter efter föregående hållplats finns Anderssons Sanna, en av flera hållplatser på en kort sträcka. Under bara ca 1300 meter innan Rosendala station finns angivet 4 hållplatser utmed Vättern. Bilder saknas.

5 – Sanna / Kjellgrens Sanna

Ännu en hållplats vid Sanna med ett efternamn som del i namnet. Denna låg ca 300 meter från Anderssons Sanna. Bilder saknas.

6 – Odengatan (Huskvarna)

Efter att linjen till Huskvarna stad byggt så tillkom en hållplats vid Odengatan i Huskvarna 1925. Hållplatsen låg 500 meter från Rosendala station. Bilder saknas.

7 – Bosgårds hållplats

Bosgårds hållplats. Samling Magnus Knutsson.

Bosgård har vi inte hittat i någon turlista men tåget stannade troligen där vid behov. Det finns dock en historia som bevis för att hållplatsen existerade, den är bekräftad och kan därmed anses som sann.

Ägaren till Nya Malmö-magasinet, Gerhard Mattus, bodde i en sommarstuga i närheten av hållplatsen. Han åkte naturligtvis tåg till och från stan under sommaren och steg på och av vid korsningen där Bosgård hpl låg. Hans fru har berättat för stugans nuvarande ägare att en lördag när Gerhard hade bestämt sig för att inte åka in till staden så knackade det plötsligt på dörren. Pigan öppnade och utanför stod en lokpojke som frågade ”Maskinmäster undrar om inte Direktören ska med tåget idag?”. Så även om hållplatsen inte fanns med i tidtabellen så stannade tåget där, vare sig det fanns någon som skulle med eller inte…

8 – Landsjön

Samling Huskvarna Hembygdsförening

En sommaröppen hållplats som låg vid Landsjöns strand. Sommartid fanns ett kafé på platsen med en slående takmålning. Hållplatsen öppnade 1925.

9 – Kaxholmen

Kaxholmens hållplats. Samling Magnus Knutsson

Det blev ingen station i Kaxholmen men man fick en hållplats med ett godsmagasin. Hållplatsen kom troligen till 1894 och uppgraderades till ”håll- och lastplats” 1918. Den låg 14,9 km från Östra station.

10 – Svängen

Svängens hållplats. Samling Magnus Knutsson

I Skärstad korsades järn- och landsväg, där låg hållplatsen ”Svängen” som öppnade 1925. Denna hållplats var också platsen för en filminspelning med ”Fyrtornet och släpvagnen”, en dansk stumfilm där hållplatsen, ett lok och några vagnar fanns med i filmen. Filmer är tyvärr förstörd och någon kopia har inte gått att hitta, det finns några stillbilder från filmen som ännu är bevarade. Avståndet till Östra var 19,8 km.

11 – Berghemsvägen

Berghemsvägens hållplats. Samling Magnus Knutsson

Strax innan Siringe station låg hållplatsen ”Berghemsvägen”, även denna öppnade 1925. Mellan hållplatsen och Östra var det 21.3 km.

12 – Ingerydsvägen

Ännu en i raden av hållplatser som öppnade 1925, förmodligen ett krafttag från järnvägen för att försöka hålla emot den växande busstrafiken. Härifrån var det en resa på 27,4 km till Östra.

13 – Dunarpsvägen

Dunarpsvägens hållplats sommaren 1932. Fotograf Erik Sahlström.

Ännu ett vägkors med egen hållplats, denna öppnade 1926. Bilden visar hållplatsen en, för en hållplats, hektisk dag sannolikt sommaren 1932 då fotografen Erik Sahlström spenderade sommaren i Dunarp.

14 – Kierydsvägen / Kieryds kvarn

Hållplats öppnad 1926, destinationen Kieryds kvarn var troligen lastplatsen som fick eget namn men låg på samma plats, 38,8 km från Östra. Lastplatsen öppnade 1929.

15 – Boarpsvägen

Boarpsvägens hållplats. Samling Magnus Knutsson

Sista hållplatsen på JGJ vid 41,2 km, även den som öppnades sist under 1928.


Tillbaka till sidan om JGJ Stationer